Mobilita 2025
Informace o výjezdu:
Datum realizace: 8. 4. – 9. 4. 2025
Stát: Slovenská republika
Město: Bratislava
Naše mateřská škola je zapojena do projektu
Evropské unie Erasmus+. V rámci tohoto projektu navštívili ve dnech 8. –
9. 4. 2025 dva zástupci pedagogického sboru MŠ Kamenáčky 28 společně
se 14 dětmi mateřskou školu Gorazdova 6 v Bratislavě.
Návštěvě předcházely dva videohovory, kde se děti pozdravily a krátce
popovídaly s kamarády a paní ředitelkou ze slovenské školky. Při druhém
videohovoru již byly děti odvážnější a uvolněnější a díky těmto
hovorům se velmi těšily až se uvidí osobně a přivezou kamarádům
dárečky, které pro ně vyrobily.
První den mobility, 8. dubna 2025,
byl dopolední program zaměřen na seznámení
dětí s prostředím partnerské mateřské školy, základní pravidla
bezpečnosti a úvodní aktivity podporující komunikaci, sociální interakci
a otevřenost. Děti se zapojily do seznamovacích her a navázaly na
předchozí online přípravu formou aktivity „Já jsem, kdo jsi ty?“.
Odpoledne následovalo terénní vzdělávání v okolí školy a v botanické
zahradě, kde děti pozorovaly přírodu, motýly a různé druhy rostlin.
Aktivity podporovaly samostatnost, sebedůvěru, rovné příležitosti,
základní digitální dovednosti a téma ptáků a volně žijících
zvířat.
Druhý den, 9. dubna 2025,
pokračovala mobilita aktivitami v Horském parku. Děti byly vedeny k ochraně přírody, porozumění ekologickým souvislostem a vnímání kulturních odlišností. Program zahrnoval práci s interaktivní tabulí na environmentální téma, týmové úkoly a prožitkové učení. V odpoledním bloku terénního vzdělávání se děti věnovaly reflexi vztahu člověka k přírodě, komunikaci v cizím jazyce a práci s informacemi. Tím se podpořilo vnímání evropských hodnot, rozvoj jazykových dovedností, týmová spolupráce a respekt ke kulturní rozmanitosti.
V průběhu mobility byly využívány různé
metody, mezi nimi prožitkové učení, experimentování, skupinová
spolupráce, didaktické a jazykové hry, komunitní a diskuzní kruhy,
vizuální učení s využitím map, vlajek a přírodních objektů, stejně
jako evaluace, sebereflexe a práce s interaktivní technikou.
Předpokládanými výsledky byly posílení jazykových a interkulturních
kompetencí, rozvoj digitálních dovedností, uvědomění si kulturních a
jazykových podobností i rozdílů, budování občanských postojů,
odpovědnosti a pozitivního vztahu k přírodě, umění a okolí.
Děti si osvojily zásady rovnosti, vzájemného respektu a jedinečnosti
každého člověka a učily se vnímat odlišnosti jako přínos pro
společnost.
Skupinová mobilita do Bratislavy představovala významný přínos pro osobnostní, jazykový i sociální rozvoj dětí. Vznikla nová přátelství, posílily se vztahy mezi školami a děti získaly cenné zážitky, které podporují otevřenost k evropskému prostoru a respekt k odlišnostem. Všichni účastníci se vrátili do České republiky s pozitivními zkušenostmi a motivací pokračovat ve společných aktivitách s partnerskou školou.
