Erasmus+ skupinová mobilita 2025
Škola je zapojena do programu ERASMUS+ a je členem konsorcia statutárního města Brna.
Informace o výjezdu:
Datum realizace: 8. 4. – 9. 4. 2025
Stát: Slovenská republika
Město: Bratislava
Naše mateřská škola je zapojena do projektu Evropské unie Erasmus+.
V rámci tohoto projektu navštívili ve dnech 8. – 9. 4. 2025 dva
zástupci pedagogického sboru MŠ Kamenáčky 28 společně se 14 dětmi
mateřskou školu Gorazdova 6 v Bratislavě.
Návštěvě předcházely dva videohovory, kde se děti pozdravily a krátce
popovídaly s kamarády a paní ředitelkou ze slovenské školky. Při druhém
videohovoru již byly děti odvážnější a uvolněnější a díky těmto
hovorům se velmi těšily až se uvidí osobně a přivezou kamarádům
dárečky, které pro ně vyrobily.
První den mobility, 8. dubna 2025,
byl dopolední program zaměřen na seznámení dětí s prostředím
partnerské mateřské školy, základní pravidla bezpečnosti a úvodní
aktivity podporující komunikaci, sociální interakci a otevřenost. Děti se
zapojily do seznamovacích her a navázaly na předchozí online přípravu
formou aktivity „Já jsem, kdo jsi ty?“.
Odpoledne následovalo terénní vzdělávání v okolí školy a v botanické
zahradě, kde děti pozorovaly přírodu, motýly a různé druhy rostlin.
Aktivity podporovaly samostatnost, sebedůvěru, rovné příležitosti,
základní digitální dovednosti a téma ptáků a volně žijících
zvířat.
Druhý den, 9. dubna 2025,
pokračovala mobilita aktivitami v Horském parku. Děti byly vedeny
k ochraně přírody, porozumění ekologickým souvislostem a vnímání
kulturních odlišností. Program zahrnoval práci s interaktivní tabulí na
environmentální téma, týmové úkoly a prožitkové učení. V odpoledním
bloku terénního vzdělávání se děti věnovaly reflexi vztahu člověka
k přírodě, komunikaci v cizím jazyce a práci s informacemi. Tím se
podpořilo vnímání evropských hodnot, rozvoj jazykových dovedností,
týmová spolupráce a respekt ke kulturní rozmanitosti.
V průběhu mobility byly využívány různé metody, mezi nimi prožitkové
učení, experimentování, skupinová spolupráce, didaktické a jazykové hry,
komunitní a diskuzní kruhy, vizuální učení s využitím map, vlajek a
přírodních objektů, stejně jako evaluace, sebereflexe a práce
s interaktivní technikou.
Předpokládanými výsledky byly posílení jazykových a interkulturních
kompetencí, rozvoj digitálních dovedností, uvědomění si kulturních a
jazykových podobností i rozdílů, budování občanských postojů,
odpovědnosti a pozitivního vztahu k přírodě, umění a okolí.
Děti si osvojily zásady rovnosti, vzájemného respektu a jedinečnosti
každého člověka a učily se vnímat odlišnosti jako přínos pro
společnost.
Skupinová mobilita do Bratislavy představovala významný přínos pro
osobnostní, jazykový i sociální rozvoj dětí. Vznikla nová přátelství,
posílily se vztahy mezi školami a děti získaly cenné zážitky, které
podporují otevřenost k evropskému prostoru a respekt k odlišnostem.
Všichni účastníci se vrátili do České republiky s pozitivními
zkušenostmi a motivací pokračovat ve společných aktivitách s partnerskou
školou.